Logo fr bo Akademi
Logo fr Helsingfors Universitet
Logo fr Resurscenter fr matematik, naturvetenskap och teknik i skolan







Fysik- och Kemidagarna kommer att bestå av föreläsningar av inbjudna talare, samt av workshopar och diskussioner kring undervisningsrelaterade ärenden relevanta för lärare från högstadier till universitet. En postersession kommer också att arrangeras.

Tidtabell

Registreringen öppnar kl. 11.30 på fredagen 15.11, i Skatuddens terminal (Skatuddskajen 8, Helsingfors), efterföljt av lunch kl. 11.45. Själva programmet börjar kl. 12.30 ombord på M/S Mariella. Båten avgår kl. 17.30. Fredagens program består av föredag samt en postersession. Dagen avslutas med en buffetmiddag.

På lördag morgon anländer vi till Stockholm, där du får välja mellan att delta i lärarinriktade wokshoppar på båten, gå på guidning på Fotografiska museet eller upptäcka Stockholm på egen hand. Klockan 12.45 serveras lunch ombord för dem som bokat in sig på denna. Efter lunch fortsätter programmet med föredrag. Lördagen avslutas med en konferensmiddag (Table d'hôte).

På söndag anländer vi till Helsingfors kl 10.10.

Postersession

Efter Session 2 på fredag kommer det att ordnas en postersession där alla intresserade får presentera en poster i valfritt ämne. Vänligen meddela i samband med anmälan att Du önskar presentera en poster samt meddela rubrik och abstrakt för postern. Pris för bästa poster kommer att delas ut efter omröstning bland deltagarna.

Alla som anmäler en poster förväntas presentera den kort i dagens sista session i form av en "Three-minute talk". Konceptet går ut på att kort (på högst tre minuter) och med hjälp av högst en slide presentera sitt arbete för publiken, intresserade kan sedan diskutera ämnet mer ingående under postersessionen.

Preliminärt program

Fredag 15.11. (finsk tid) Lördag 16.11. (svensk tid)
7.00-9.45 Frukost serveras
10.00 Ankomst till Stockholm
11.45-12.30 Samling; lunch (förhandsanmälan) 10.00-12.30 Parallellt/fritt program (info nedan)
12.30-13.00 Öppning 12.45-13.30 Lunch (förhandsanmälan)
Session 1 Session 3
13.00-13.30 Pekka Pyykkö. 13:30-14:30 Eva Hartell
13.30-14.00 Matilda Backholm 14:30-15:00 Erik Holm
14.00-14.45 Kaffe med tilltugg 15.00-15.30 Kaffe + tilltugg
Session 2 Session 4
14.45-15.15 Sonja Enestam 15.30-16.00 Max Lönnfors
15.15-15.45 Marcus Rosenlund 16.00-16.30 Cecilia Wolff
16.30-17.00 Sebastian Björkqvist
15.45-16.30 Paus 17.00-17.30 Kaffe + tilltugg
Postersession Session 5: Nobelprisen
16.30-17.00 3-Minute talk 17.50-18.10 Nobelpriset i Fysik
17.00-19.00 Postersession 17.30-17.50 Nobelpriset i Kemi
17.50-18.15 Workshop resultat?
18.15-18.45 Prisdelning och avslutning
20.00- Buffetmiddag 20.00- Konferensmiddag

Program 2013

Parallellt program

På lördag förmiddag kommer det att ordnas en lärarinriktad workshop samt som alternativt program ett besök till Fotografiska museet. Välj i samband anmäland vilket program du önskar delta i på lördag förmiddag.

Workshoppen kommer att ordnas som ett learning café. Learning café går ut på att man i mindre grupper diskuterar olika teman för att utbyta erfarenheter och komma fram med idéer och/eller lösningar. I början indelas deltagarna i mindre grupper som samlas kring olika bord för att diskutera olika teman. Efter en bestämd tid byter grupperna bord och man flyttar sig för att diskutera ett annat tema.

Vid learning caféet har man lika många bord som det finns teman att diskutera. Varje bord har en facilitator som leder diskussionen och som sammanställer de tidigare gruppers diskussioner för nästa grupp, så att nästa grupp kan spinna vidare på diskussionen. Facilitatorn sammanställer bordets idéer, varefter resultaten presenteras för alla deltagare.

Exempel på teman man kunde diskutera är språkets betydelse i naturvetenskaper, erfarenheter av ämnesöverskridande projekt, den elektroniska studentskrivningen, nya läroplanen, erfarenheter av bedömningen av programmering som en del av matematikvitsordet mm. Du är välkommen att ge idéer på teman som just du vill diskutera. De teman som diskuteras under själva tillfället väljs utgående från deltagarnas önskemål.

Diskussionerna kommer att ordnas skilt för lärare i grundskolan och gymnasiet, men du får fritt välja i vilken diskussion du vill delta.

Talare

  • Sonja Enestam Valmet
    Ingenjörens roll i utvecklingen av hållbara energilösningar
  • Marcus Rosenlund Vetenskapsredaktör, Svenska YLE
    En fysikfobikers bekännelser: om att stiga upp med fel fot i naturvetenskapen
  • Erik Holm Cryogenics
    Meddelas senare
  • Matilda Backholm Post. doc.-forskare, Aalto-universitetet
    Friktion på superhydrofoba ytor
  • Cecilia Wolff FMI
    Hur blir en väderprognos till?
  • Pekka Pyykkö Professor (Em.), Helsingfors Universitet
    Periodiska systemet 2019
  • Max Lönnfors Projektforskare, Biovetenskaper, Fakulteten för Naturvetenskaper och Teknik, Åbo Akademi
    Via biokemi och biofysik till molekylärbiologi
  • Eva Hartell Kungliga Tekniska Högskolan, Stockholm
    Implementera formativ bedömning. Hur svårt kan det vara?
  • Sebastian Björkqvist AI Developer, IPRally
    Neuronnät och artificiell intelligens
  • N.N.
    Nobelpriset 2019 i kemi
  • N.N.
    Nobelpriset 2019 i fysik